onsdag 10 november 2010

Sagolikt strössel

Sagornas kungligheter har det inte så fett - de äter brödsmulor, stekta sparvar och äpplen, men jag kan inte komma på en enda saga eller film där prinsarna och prinsessorna får frossa i godsaker. Det skulle väl vara Hans & Greta i såfall, men där förekommer ju kakorna snarare som varnande exempel. Ett säkert tecken på att någon vill locka in dig i farligheter.

I verkligheten kanske prinsessorna inte VILL äta kakor eftersom de alla verkar så måna om figuren, men de har ju iallafall sina egna tårtor och bakelser. De flesta konditorer verkar gå igång på kungligheter....

Disney har också fattat att prinsessor säljer, och de struntar väl i trovärdigheten när det gäller att hitta på nya sätt att fylla sina pengasäckar. För i Amerika är godishyllorna fulla av Snövit, Askungen, Belle och Ariel och jag är den första att köpa konceptet. För vem kan väl motstå strössel i form av förgiftade, röda äpplen, blå glasskor, pärlor och gula prinsesskronor? Så sött att det gör ont i tänderna bara av att titta på det!
Tack Anna för presenten, åk tillbaka till USA snart igen.

Update: Notera hur jag förvirrat blandar ihop prinsessor och sagobokskaraktärer. Som om alla figurer i en sagobok skulle vara kungligheter utan att de vet om det. Säger det nåt om mig och min barndom?

Inga kommentarer: