måndag 15 november 2010

Mor bakar, far äter tårta


Jag kan inte minnas att jag någonsin firat Fars dag. Om jag ska vara ärlig så minns jag knappt min far överhuvudtaget. Han var av den extremt opålitliga sorten som försvann och dök upp lite som han själv behagade. Så när jag var liten behövde jag väl inte en speciell dag för att fira, jag firade lite för mig själv varje gång han fortfarande var kvar när jag kom hem från dagis. Därför skyndade jag mig hem varje dag, ibland hade jag så bråttom att jag glömde säga till personalen att jag drog och det blev ett himla ståhej. De blev såklart oroliga, men jag hade ju bara smygit in genom altandörren därhemma med tummarna så hårt hållna att de vitnat och ropat Hallå.
För det mesta svarade ingen och jag tröståt glass i min ensamhet istället.

Trots det minns jag inte att jag var arg på pappa någonsin. Det minne jag har av honom är att jag kryper upp i hans knä, det är härligt där och han drar ett skämt och skrattar. Jag är klädd i pyjamas och ska snart gå och lägga mig, lika bra att skratta med fast skämtet är dåligt. Imorgon kanske han inte skulle vara kvar ju...

Så det är ju inte så konstigt att jag går igång på alla sorters familjehögtider, alla sådana som jag själv aldrig fick uppleva. På Fars dag går jag all in - köper presenter och letar upp den svåraste tårtan i boken. Han som är kvar därhemma imorgon och är världens bästa pappa till vårt barn vill jag ge allt jag kan.

Två mjuka kakor och en mousse senare kanske resultatet inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Jag försökte dölja lite av kakan med att garnera med blåbär - men inte heller det blev så himla snyggt. (Vad står det, undrade han och kliade sig i huvudet. F....a...r? Far, far? Det stod far rar - är fick inte plats.) Oh well, utseendet är väl inte allt och smaken var det inget fel på. Ge mig bara några fars dagar till så ska jag nog få till looken också.

FRUKTMOUSSETÅRTA

Kaka 1 - en så kallad JOCONDE
90 gram mandelmjöl
40 gram socker
25 gram mjöl
2,5 ägg

Fransk maräng:
60 gram äggvita (det brukar vara ungefär 2 ägg)
50 gram socker

Vispa ihop mandelmjöl, socker och mjöl.
Knäck i äggen ett i taget och vispa sen i ungefär 4 minuter

Vispa ihop marängen. Och vänd ner den i smeten.

Sprid ut smeten på ett bakplåtspapper och baka i 175 grader i ungefär 7 minuter.
Låt svalna på galler.

kaka 2 GENOISE
75 gram mjöl
14 gram smält och avsvalnat smör
3 ägg
75 socker

Koka upp lite vatten i en kastrull. Det ska vara precis så mycket att en skål inte blir blöt undertill när man sätter den över kastrullen. När vattnet kokat upp tar du av den från plattan.

Vispa lätt ihop ägg och socker i en skål och ställ den sedan i kastrullen. Fortsätt att vispa i 10 minuter, eller tills smeten blir 43 grader varm. Ta bort skålen från vattnet och fortsätt vispa i 10 minuter och tills smeten har tredubblats i volym.

Vänd ner mjölet i flera omgångar. Se till att det inte finns några klumpar. När det är klart vänder du ner smöret.

Häll smeten i din 6 inch springform och baka i 175 grader i ungefär 25 minuter. Låt svalna på galler.

MOUSSE:
2 gelatinblad
165 gram fruktpure
175 ml grädde
70 gram socker
35 gram sockervatten (istället för light corn syrup)
60 gram äggvita

Lös upp gelatinet i en liten skål med kallt vatten i ett par minuter.

Ta hälften av fruktpurén och värm den i en kastrull i ett par minuter. Ta bort kastrullen från plattan och häll gelatinet i fruktpurén och rör tills det har lösts upp. Häll sedan ner resten av fruktpurén. Låt svalna.

Vispa grädden och ställ in i kylskåpet.

Koka ihop sockervattnet, tillsätt sedan det vanliga sockret och 25 ml vatten och rör ihop. Koka upp och låt koka utan att röra i fem minuter, eller tills det är 116 grader varmt.
Medan vattnet blir klart vispar du maräng av äggvitan. Vänd ner fruktpurén i marängen och när den är väl blandad vänder du även ner grädden.

SÄTT IHOP TÅRTAN:
Skär Jocondekakan i fyra delar och bred ett tunt lager av hallonsylt på ena sidan. Lägg de fyra delarna över varandra och skär dem sedan i 5 cm långa och 1 cm breda bitar. Stapla bitar runt kanten på en 6 inch anslagsring och placera försiktigt Genoise (sockerkakan) i mitten.

Sleva försiktigt upp mousse i mitten av tårtan tills anslagsringen är fylld.

Lägg försiktigt över lite plastfilm och sätt i frysen i minst 8 timmar.

Innan du tar ut tårtan från frysen värmer du finishen; 100 gram aprikossylt och 25 gram hallonpuré och låter svalna en stund. Ta försiktigt bort plastfilmen, bred på finishen, ta bort anslagsringen (använd en varm handduk så blir det lite lättare) - ställ in i kylskåp tills det är dags att servera den.

Inga kommentarer: