fredag 5 november 2010

Brownie deluxe

Jag har en kompis som är mycket mer seriös med sina kakor än vad jag är. Hon går på kurser för att lära sig göra den perfekta marsipanrosen och andra dekorationer, och det är hon som ringer mig och flåsar i luren när hon googlat att det går att anlita Jan Hedh (min idol för övrigt, men mer om honom en annan gång) för privata sessioner. Han har förresten också kurser, en nu i början på december som handlar om karameller, jag funderar allvarligt på att anmäla mig bara för att få träffa honom, men den kostar 7000 kronor och karameller ligger inte högst på min lista just nu.
I alla fall är det min kompis jag ringer till när jag behöver ett riktigt bra recept. Senast ville jag ha den ultimata brownien, och den hade hon naturligtvis gjort. Hon garvade hela vägen genom ingredienserna - för det är sinnessjukt mycket socker i. Men den är verkligen ultimat.

BROWNIE DELUXE
350 gram mjukt smör
6 dl socker
2 dl kakao (eller lite mindre)
Salt
1 dl ljus sirap
6 ägg
3 dl vetemjöl
400 gram vit choklad (men jag brukar snåla rätt rejält med chokladen)
Nötter (Valnötter, pecannötter eller hasselnötter)

Vispa smör och socker krämigt. Rör ner kakao, sirap och en nypa salt. Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt sedan vetemjöl och till sist hackad vit choklad och nötter.

Lägg bakplåtspapper i en form och grädda på 175 grader i cirka 15 minuter.

Inga kommentarer: