torsdag 28 oktober 2010

Kattornas tungor

En gång hade jag en katt. Han hette Spencer och var den finaste och snällaste siames man kan föreställa sig. När jag öppnade dörren kom han springande som en hönssjuk mamma och jamade någonting om att han hade varit orolig och vad bra att jag äntligen kom hem. På kvällarna kröp han ner under täcket och värmde bättre än vilken partner som helst och när morgonen kom sträckte han på sig och tyckte att vi väl kunde somna om. Han gillade alla mina vänner, men var inte speciellt förtjust i att vara ensam - så när jag gick ut satt han i hallen och tittade med sorgsna ögon. Det var också anledningen till att han till slut fick flytta till min mamma, för där fick han sällskap av en annan katt - sin syrra. Han var den finaste, bästa och härligaste katten av dem alla.

Men så en dag hände det som inte fick hända.

Jag hade en gång en katt och jag kommer alltid minnas honom.

Idag tänkte jag lite extra på honom medan jag bakade en kaka som passar perfekt till te.

LANGUE DE CHAT
115 gram smör
225 gram socker
skal från 1 citron
120 gram äggvita
140 gram mjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop socker, smör och citron tills det är vitt och fluffigt. Tillsätt äggvitorna lite i taget medan du fortsätter att vispa. Till slut skiktar du i mjölet och rör ihop smeten.

Lägg över smeten i en spritspåse och spritsa ut 6 cm långa "tungor" på bakplåtspapper. Grädda i ungefär 10 minuter

1 kommentar:

Lilitha sa...

Vilken gullig berättelse. Har själv katt å vet inte vad jag skulle ta mig till utan den. Kram Lilitha