onsdag 20 oktober 2010

Sablar vad svårt med sablés

Jag hade tittat på bilden i flera månader, läst receptet om och om igen, jag kunde nästan alla moment utantill - och nu var det dags. En galet fint kaka med choklad och vaniljsmak. På bilden såg den ut som kakan som ingen kan ta ögonen ifrån i kakbuffén och garanterat den som tar slut först. Efter månaders längtan efter att känna smaken av den satte jag igång, jag hade bestämt att den nog inte var så svår.

Såhär blev den:
Men såhär såg den ut i boken:


Vad som gick fel? Kanske hade jag i lite för mycket ägg så att degen blev för mjuk, kanske var den lite för kort tid i kylskåpet, kanske kavlade jag ut degen för mycket. Jag vet inte exakt, men jag vet att jag snart ska ta revansch på den. För den kanske inte blev så snygg, men den var sjukt god.

SABLÉS
Vaniljdegen:
225 gram smör
100 gram socker
salt
1 äggula
1 tesked vaniljextrakt
270 gram mjöl

Chokladdegen:
270 gram mjöl
14 gram kakaopulver
1/2 tsk bakpulver
140 gram smör
150 gram socker
salt
1 ägg
30 ml mjölk

Börja med vaniljdegen genom att vispa ihop smör, socker och salt tills smeten är ljus och fluffig. Tillsätt ägget och vaniljen och fortsätt vispa. Tillsätt sedan mjölet och rör ihop.
Plasta in degen och lägg den i kylskåpet i minst en timme.

För chokladdegen början du med att sikta ihop mjölet, kakaopulvret och bakpulvret. Låt stå. I en annan bunke vispar du ihop smöret, sockret och saltet tills det är fluffigt. Tillsätt ägget och mjölken och fortsätt vispa. Till sist vispar du snabbt i de torra ingredienserna tills det blir en fin smet. Plasta in och lägg i kylskåpet minst en timme.

När degarna är väl kylda mjölar du ett bakplåtspapper och tar fram chokladdegen. Kavla ut den till en rektangel som ungefär ska vara 28 x 41 cm och 3 mm tjock.
Pensla på lite ägg när den är klar, och kavla sen ut vaniljdegen på samma sätt. När den är klar flyttar du försiktigt vaniljdegen och lägger den över chokladdegen. Rulla sen ihop degarna till en lång rulle.
Plasta in och lägg i kylskåpet i minst 30 minuter.

Under tiden sätter du ugnen på 175 grader.

Ta ut rullen ur kylskåpet och skär 6 mm tjocka kakor. Baka dem i ungefär 7 minuter.

Inga kommentarer: