måndag 25 oktober 2010

Kakornas kungar!


Fluffiga bakelser, tårtor som är flera våningar höga, overkligt vackra sockerskulpturer och ett par konditorer med höga ambitioner är vad dokumentären "Kakornas kungar" levererar.
Filmen är också beviset på att konditorer är världens härligaste och snällaste yrkesgrupp - för i vilket annat världsmästerskap står domarna och gråter för att inte alla kan vinna? Utmärkelsen som man vinner (och som flera kan få vid varje tillfälle) heter M.O.F och delas ut var fjärde år. Med den får man bära en speciell krage med de franska färgerna. Visa lite extra ödmjukhet om du råkar möta en.
I filmen verkade det som om tävlingen utspelade sig någonstans mitt ute i ödemarken och att ingen verkade bry sig nämnvärt förutom den närmsta familjen, och jag gick på myten om den ensamma konstnären helt och hållet. Men när jag googlade verkar det ändå som om själva uttagningen sker i Paris och är ett rätt stort evenemang. Det är bara sexton som går till final och om jag förstod det hela rätt möts stjärnkockarna år 2011 igen.
Se filmen, inte för att jag tyckte att den var speciellt välgjord, snarare tvärtom, men inspireras till mästerverk i bakkategorin och lär dig saker som att det är själva placeringen av lagren i tårtan som avgör hur den kommer att smaka!

Inga kommentarer: