måndag 23 april 2012

Ja må han Pavlova!

Mannen fyllde 35 år och vi firade storslaget i dagarna tre som sig bör. Planen var att det skulle bli tårtor varje dag, men jag orkade inte hela vägen. Men det blev en, och det blev en klassiker; En vanlig hederlig svensk gräddtårta med Pavlovan som förebild.

TÅRTBOTTEN
Som är helt genial. Enkel att göra, och helt perfekt att äta: Saftig, men ändå smulig. Lätt den bästa botten jag ätit. Tack Jan Hedh.

250 g ägg
135 g socker
15 g vaniljsocker
Skal från en halv citron
150 g vetemjöl


01. Sätt ugnen på 190 grader.
02. Vispa ägg, socker, vaniljsocker och citronskal lätt.
03. Ställ bunken i vattenbad (som absolut inte får koka) och vispa kraftigt tills temperaturen är 40-45 grader. Vispa därefter i cirka 10 minuter utanför vattenbadet tills smeten svalnat och blivit ljus och porös. OBS Vispa inte på för hög hastighet.
04. Sikta vetemjölet och vänd ner det i smeten. Häll sedan ner smeten i tårtringen och baka i 25-30 minuter.
05. Strö socker ovanpå och lägg på bakplåtspapper så att den svalnar.

I TÅRTAN:
Till understa lagret gjorde jag ett rejält lager vaniljkräm.
Till mellanlagret kokade jag frysta jordgubbar och mosade dem till en slags sylt.
Och till översta lagret blandade jag lemon curd med grädde.
Sen dekorerade jag tårtan med en blandning av vaniljkräm och grädde, jordgubbar och chokladspån. Blev faktiskt helt otroligt gott! Så enkelt kan det också vara att baka tårta. 


Inga kommentarer: