fredag 27 januari 2012

Sött som socker

För ett par år sen fick min kille de finaste sockerbitarna i present - stilrena, men prydda med hjärtan i mitten. Vi har sparat det där sockret, haft det på display på kökshyllan och bestämt att vi bara ska använda dem i extrema nödfall eller vid extra festliga tillfällen (som aldrig kommer). Jag hade aldrig tänkt på sockerbitar som en prydnad tidigare, men det där satte igång någonting i mig...

Så när jag var på Fortnum & Mason i London innan jul höll jag ju på att tappa andan när jag såg sockerbitar i form av gröna grodor - alldeles perfekt utmejslade! Och alldeles förtjusande söta. Det var säsongens sockerbitar och med en svägerska som samlar på grodor var det ju inget snack om vad hon skulle få i julklapp.
Men nu vill jag ju bara åka tillbaka och se hur vårens sockerbitar ser ut (de kan tydligen komma i alla möjliga former), jag tänker att det kan bli början på en fin samling... För jag har inte sett den här typen av bordsdekorationer i Sverige - och sockerbitarna säljs inte i webshoppen heller.

När jag sen berättade om grodorna för min väninna Brita, tog hon upp mobilen och visade vad hon hade gjort i helgen; Byggt ett slott i sockerbitar - så förtrollande tjusigt att jag förstod att det är vad man kommer ägna sig åt hädanefter. Stapla sockerbitar.
Men vi gör det nog inte till en tävling. Brita brukar sopa mattan med alla pepparkakshustävlingar som finns.

Inga kommentarer: