torsdag 26 mars 2009

Choklad för Proust



Varje gång jag bakar Madeleiner funderar jag på vem det är som egentligen har läst hela serien av "På spaning efter den tid som flytt". Jag känner ingen som lyckats ta sig igenom hela och min vänkrets är ändå relativt beläst.
Sen funderar jag på om han hann skriva nåt mer än det 3000 sidor långa eposet, så nu var jag tvungen att googla honom. Och några andra verk fick han ihop. Om man går på namnen så verkar de fina allihop: "Kärleken och döden", "Slutet på svartsjukan" och "Den likgiltiga".
Ja, den sista titeln kanske inte är så inspirerande, men jag tror jag ska köpa de andra på en gång.
Är man besatt av Madeleine-kakor borde man ju åtminstone ha ett litet hum om vad man talar om.

Idag är det premiär för en chokladvariant på nytt recept:
140 gram vetemjöl
60 gram kakao
3 gram bakpulver
180 gram strösocker
3 gram salt
200 gram ägg
1 citron
200 gram smält avsvalnat smör

Blanda bakpulver, raspat skal från citronen, kakao, vetemjöl, socker, salt och ägg. Vänd sen ner det smälta smöret ordentligt och plasta in och ställ i kylen till nästa dag.

Sätt ugnen på 220 grader. Smöra Madeleineformarna. Smeten är rätt tjock, så man får nästan bre på den. Sänk värmen till 180 grader när du sätter in dem i ugnen och grädda i cirka 10-12 minuter.

Min mamma kommer börja gråta när hon smakar dem.

Inga kommentarer: