fredag 20 februari 2009

Madeleinekaka 2.0



Okej, så gör jag ett nytt försök. Jag brukar använda Mathias Dahlgrens recept på Madeleinekaka

130 gram ägg
75 gram socker
10 gram farinsocker
90 gram vetemjöl
5 gram bakpulver
90 gram avsvalnat smält smör

Vispa samman ägg, socker och farinsocker. Skikta i mjöl och bakpulver. Vänd ner det smälta smöret och blanda väl. Gör gärna smeten minst 12 timmar innan de ska gräddas. Häll smeten i välsmorda formar.

Grädda i 180 grader (i cirka 10 minuter om du använder de stora formarna)

Det är ett lätt recept. Inget skitsnack och inte speciellt komplicerat heller. Om man vill kan man riva ner raspat skal av citron också, så blir det citronmadeleines.

Men jag är ute efter en mer kola-aktig smak, och jag vet inte vad jag ska göra för att få den. Jag har experimenterat med lite olika typer av smör (nästan brynt det ibland) och hällt i mandelolja, utan att det är ens i närheten av vad jag vill.

I dagens test har jag tillsatt ett par droppar bittermandelolja och lite vaniljextrakt.

Resultatet blev mycket bra, ett av de bättre faktiskt. Man minns typ alla resor man gjort i sitt liv av en tugga. Men den är fortfarande inte perfekt.

Nästa gång testar jag med en extra äggula - kanske är det det som är hemligheten.

Inga kommentarer: