söndag 3 april 2011

Succéartad rabarbertarte

- Jag tänkte göra en rabarbertarte till kvällens middag...
Jag visste redan vad han skulle säga; att det inte är säsong för rabarber just nu - så jag förekom honom och väste att jag inte tänkte ta hänsyn till säsongerna. Men jag fick lite ont i magen, för jag är inget fan av frysta bär och grönsaker. Så när saluhallen levererade de sprödaste rabarberna den här tiden kan ge log jag hela vägen hem. Nu skulle rababern få den värdighet den förtjänar. För man gillar ju rabarber så himla mycket, ALLA gör det, men ändå äter man det aldrig. Tror att det beror på att den svenska säsongen är alldeles för kort. Men efter den stående ovation som den här desserten fick kanske jag måste dra upp parketten och odla rabarber hemma året runt - det borde väl gå?!

RABARBERTARTE
Pajdeg
200 g vetemjöl
150 g rumsvarmt smör
1 msk socker
1 tsk salt
2 äggulor
2 msk mjölk

1. Sikta vetemjölet. Lägg ner smör, socker och salt och nyp snabbt ihop en smulig massa med fingertopparna. 
2. Tillsätt äggulor och mjölk. 
3. Arbeta snabbt ihop till en deg. Lägg i plastfilm och lägg i kylskåpet i minst en timme. 

Rabarbertarte
Pajdeg
700 g rabarbertärningar
100 g socker
10 g pektin
30 g ströbröd
Fruktmaräng med jordgubbar

1. Smöra en pajform. Kavla ut degen tunt och fodra formen. Nagga botten med gaffel. Ställ sedan i frysen i cirka 30 minuter. 
2. Sätt ugnen på 200 grader
3. Blanda rabarber, socker, pektin och ströbröd. Häll i formen och grädda i 45 minuter. 

Fruktmaräng
50 g äggvita
1/2 tsk pressad citron
25 g socker
25 g socker
100 g jordgubbar
50 g socker

1. Vispa äggvita, citronsaft och 25 g socker till ett fast skum. 
2. Tillsätt ytterligare 25 g socker och vispa till ett hårt skum. 
3. Blanda jordgubbarna med 50 g socker. 
4. Tillsätt bärblandningen i 3 omgångar under ständig vispning i marängen. Vispa till ett fast skum. 
5. Bred marängen över rabarbertarten och grädda i några minuter tills marängen blivit lagom brun. Servera med vaniljglass. Förbered dig på applåderna. 

Inga kommentarer: