söndag 5 april 2009

Se upp, här kommer en katalan!


En mazarin, men med extra gott i form av hallonsylt. Jag har egentligen fått för mig att jag inte gillar mazariner, i alla fall inte inplastade av delicato i diskarna på tvivelaktiga caféer. Men när jag ser dem i böckerna blir jag sugen, så jag testade och det var inte så dumt.
Varför kakorna kallas katalaner vet jag däremot inte, de känns inte speciellt spanska. Vet du var namnet kommer ifrån?

MÖRDEG:
150 gram vetemjöl
100 gram smör
50 gram florsocker
5 gram salt

Blanda till smidig deg och kyl sedan.

MAZARINMASSA:
150 gram mandelmassa (skålla och riv 100 gram mandel, blanda med 100 gram strösocker och några droppar vatten)
75 gram smör
1, 5 ägg

Rör ner lite smör i taget i mandelmassan.
Rör sen försiktigt ner äggen.
Ställ blandningen i kylen

Sätt ugnen på 190 grader.
Kavla ut mördegen och fodra formarna. Lägg i en klick hallonsylt. Fyll 2/3 av formen med mazarinmassa.
In i ugnen i cirka 15 minuter. Under tiden gör du glasyr.

GLASYR:
100 gram florsocker
1,5 msk ljummet vatten.

Blanda tills det är klumpfritt och får dig att tänka på Disney-vinter.

Ta ut bullarna ur ugnen och tippa ut dem från sina formar, på ett bakpapper. Stryk lite hallonsylt på dem och glasera sen med en palett.

Bueno!

1 kommentar:

Eva sa...

Hur många katalaner blir det av detta recept?