torsdag 23 april 2009

En dröm drömmer så drömskt


Jag har en vän som är ett stort fan av "Sagan om ringen". Inför Sverige-premiären av första filmen, hade vi därför ett gäng köpt biljetter och min vän arrangerade en förfest. Vi tittade på den tecknade varianten av filmen för att komma i stämning och plötsligt kommer värden in med ett kakfat: Varsågod ta en lembas! På fatet låg de sprödaste drömmar jag någonsin sett.
Jag nästan dog för att jag tyckte det var så fint.

DRÖMMAR
125 gram strösocker ( Om du vill kan du byta ut cirka 10 gram av sockret till vaniljsocker)
65 gram smör, rumstempererat
50 gram matolja (Använd absolut inte majsolja, det blir katastrof)
130 gram vetemjöl
1 g hjorthornssalt

Vispa smöret vitt med elvisp. Det tar cirka 5 minuter. Blanda sen resten av ingredienserna i en bunke. Blanda ner smöret och blanda ihop allt till en klumpfri smet.
Sätt ugnen på 150 grader.
Spritsa kakorna på en bakpapper.
Baka av i cirka 10 minuter. De ska inte få någon färg, bara stiga långsamt och torka ut.

Inga kommentarer: