onsdag 30 oktober 2013

VM i chokladfantasier

Vinnarskapelsen
Idag avgjordes VM i choklad för femte året. 19 av världens bästa hade alltså åkt till Paris beväpnade med vispar, spatlar och den finaste chokladen i världen och så ofta jag kunde spanade jag in siten där man kunde följa finalen. Jag häpnades över fantastiska statyer och det de gjorde med chokladen kändes helt orimligt. Här någonstans fattar man ju vilka konstnärer det finns i konditorbranschen och vilken hantverksskicklighet de har. Vann till slut gjorde italienaren Davide Comaschi. Han hade ett sånt fokus och levererade utomjordiska skapelser som fick mig att vilja gå hem och i alla fall äta lite choklad.

Gustaf Mabrouks mästerverk
Sveriges färger försvarades av Gustaf Mabrouk med en idé som jag tyckte var rätt genial på temat arkitektur – men bredvid vinnarens kreation kanske den kändes lite klumpig på något sätt. Tyckte ändå att han var värd min röst – och klickade glatt på för att försöka ge honom segern i sociala medier-kategorin i alla fall, men det funkade inte heller. Ser hursomhelst fram emot vad som händer härnäst för både Gustaf och konditorlandslaget som han tillhör. Ska bli spännande att se vad man lär av de här stora tävlingssammanhangen.

Inga kommentarer: