tisdag 29 maj 2018

Den blomstertid nu kommer

Att baka som man känner sig - visst kan det vara så ibland? Så när sommaren kom helt från vänster och utan vidare förvarning började jag baka i blommor. Eller okok, jag började kolla och tänka på bakverk som skulle kunna se ut som blommor. Marsipanrosor tänkte jag först, men det är ju inte speciellt gott. Småkakor med blomansikten är gott och roligt. Och olika frukter kan man arrangera så att det ser ut som om de är små blommor - men så hittade jag de här äppelrosorna som var så fina. Precis så kände jag mig nu kom jag på efter att känt efter. Och så började baket! Det var lite pyssligt i början, men ganska kvickt hade jag fått in snitsen. Nästa gång öser jag på med lite extra smör och aningens socker i kanelblandningen. Då kommer det bli sommarens bästa kaka!






ÄPPLEROSOR
För 6 rosor: 
2 röda äpplen
Saften från 1/2 citron
3 msk aprikosmarmelad
Ett ark fryst (tinad) smördeg
1 msk mjöl
Kanel
Florsocker

1. Dela och kärna ur äpplena innan du skär upp dem i tunna skivor och lägger dem i en skål med vatten. Pressa citronen och häll saften i vattnet. Ställ in i ugnen/mikron en stund (typ 35 min i vanlig ugn och 3 min i mikro) så att skivorna blir mjuka. 
02. Värm aprikosmarmeladen i en kastrull tillsammans med ett par matskedar vatten. 
03. Mjöla och kavla ut smördegen en aning, skär upp 6 ganska korta remsor och bred på den varma aprikosmarmeladen. 
04. Lägg äppleskivorna längsmed den ena kanten så att skivornas rundning sticker upp en liten bit ovanför degen. 
05. Krydda med kanel och vik sen upp degen så att den blir dubbel. 
06. Rulla ihop till snurror. 
07. Ställ i en muffinsform och baka på 185 grader i cirka 30 minuter. 

08. Sikta över florsocker innan du serverar. 

Inga kommentarer: